چرا من اینقدر خسته هستم؟!

- کم کاری تیرو ئید: اگر شما عموما تنبل ، کم فعالیت و یا حتی به مقدار خفیف افسرده هستید ، دلیل آن می تواند کم کاری تیروئید باشد. تیروئید غده ای پروانه ای شکل و کوچک است که در ابتدای ابتدای گلو قرار دارد و متابولیسم بدن را کنترل می کند. به گفته یک مرکز تیروئید امریکایی در سن 60 سالگی 17 درصد از کل زنان دچار اختلال عملکرد تیروئید هستند و بیشتر آنها نمی دانند. و دلیل عمده آن نوعی اختلال خود ایمنی به نام هاشیموتوز تیروئیدتیز(hashimoto thyroiditis ) است .
این وضعیت سبب می شود که بدن سلولهای مسئول تولید تیروکسین و سایر هورمون های مترشحه توسط غده تیروئید را تخریب کند و نتیجه آن کم کاری غده تیروئید یا هیپوتیروئیدیسم یا کاهش متابولیسم خواهد شد. تست خون با عنوان T3 وT4 به بررسی مقدار هورمون تیروئید می پردازد . اگر این هورمون ها به مقدار کم باشد مصرف هورمون های سنتتیک سرعت شما را بالا برده و در نتیجه احساس بهتری خواهید داشت.

- عفونت دستگاه ادرار: اگر چه اغلب زنان عفونت دستگاه ادرار را با علائمی همچون سوزش و یا تکرر ادرار متوجه می شوند اما در بعضی موارد خستگی می تواند تنها نشانه و علامت آن باشد . تمام زنان علائم مشخص و بارزی برای این بیماری ندارند و خستگی می تواند تنها نشانه آن باشد. در اکثر مواقع عفونت دستگاه ادرار به دلیل وجود باکتری در این دستگاه است که اغلب نتیجه عدم رعایت بهداشت در هنگام طهارت (مثلا شستشو از عقب به جلو) و یا آمیزش جنسی که می تواند خطر را افزایش دهد زیرا باعث وارد کردن باکتری از واژن به درون مجرای پیشاب یا میزرا ه می شود. اگر پزشک شما به وجود این بیماری مظنون شد با دادن تست ادرار تشخیص راحت تر می شود. مداوای این بیماری نیز به نسبت سریع و آسان است و با مصرف آنتی بیوتیک خوراکی مداوا می شود و در صورت مداوا تا بعد از یک هفته احساس خستگی نیز از بین می رود. اگر علائم مجددا برگشت دوباره تست دهید زیرا در بعضی زنان این عفونت بصورت مزمن وجود دارد . در این حالت با پزشک خود در مورد روشهای پیشگیری مثل مصرف آنتی بیوتیک با دوز پایین مشورت کنید.

- مصرف بیش ا زاندازه کافئین : اغلب افراد برای رفع خستگی و کسب انرژی دوباره به خوردن قهوه و یا نوشیدنی های دیگر می پردازند . اما در بعضی از زنان مصرف کافئین نتیجه عکس خواهد داشت . گزارش شده است که کافئین محرک است اما در صورت مصرف زیاد نتیجه عکس خواهد داشت . در بعضی بیماران سوئ استفاده از کافئین ، خستگی را به همراه دارد و اگر فکر می کنید این بدین معنا است که شما نیاز به کافئین بیشتر دارید تا خستگی را برطرف کند اشتباه می کنید. هرنوع تلاش برای حل معضل خستگی با مصرف بیشتر کافئین وضعیت را بدتر می کند. و اما راه حل . کافئین را تا حد ممکن از برنامه غذایی خود حذف کنید . نه تنها کافئین بلکه شکلات ، چایی و بعضی از داروهای حاوی کافئین نیز می تواند باعث خستگی مبهم شود .

--آلرژی غذایی: در حالیکه هدف از خوردن غذا کسب انرژی است پزشکان معتقدند بعضی از غذاها نیز می تواند آلرژی زا باشد و نتیجه عکس داشته باشد . بنابر این غذاهایی با این خاصیت می تواند سبب خستگی شما شود . شواهد نشان می دهد که غذاهای آلرژی زا سبب خستگی می شود و حتی این خستگی ممکن است اولین علامت هشداردهنده در مورد این غذاها باشد . بنابرا ین اگر تا 30 دقیقه بعد از خوردن هرنوع غذا شروع به خمیازه کشیدن کردید بهتر است که آن غذا را از رژیم غذایی خود حذف کنید. همچنین می توانید در مورد هر غذایی تست آلرژی بدهید.


---احساس خفگی در خواب: اگر شما به اندازه کافی و لازم نمی خوابید حتما احساس خستگی می کنید. اما چه چیزی می تواند باعث عدم خواب راحت شود؟ در یک مورد احساس تنگی نفس در خواب که یک نوع اختلال خواب است سبب می شود که شما مداومتا دچار قطع خواب شوید . و این اتفاق اغلب در شب می افتد و در هر بار تنگی نفس شما برا ی مدت طولانی بیدار مانده و چرخه منظم خواب شما دچار اختلال خواهد شد . تنها نشان این اختلال نیز خستگی مداوم است که به همراه دارد. د راین اختلال مجرای فوقانی تنفس دچار انسداد می شود و در زنان چاق و با اضافه وزن پبیش می آید. خرو پف کردن یکی ز نشانه های این اختلال است. برای تشخیص این بیماری نیاز به آزمایشات مخصوص به خود است. اگر شما دچار این اختلال هستید پزشک شما به شما پیشنهاد خواهد کرد که وزن خود را کم نمایید و سیگار را نیز ترک کنید. د رمراقبت های پزشکی با استفاده از وسایلی این مجرای تنفسی را در هنگام خواب باز می کنند . در موارد حاد جراحی لازم است تا از بازشدن مجرا و سلامت آن اطمینان حاصل شود. عدم درمان این اختلال احتما ل حمله قلبی را افزایش می دهد.

--بیماری های قلبی تشخیص داده نشده : اگر بعد از فعالیت های سبک که معمولا خستگی به همراه ندارد احساس خستگی کردید بهتر است با پزشک خود در این مورد صحبت کنید. طبق مطالعات ، خستگی مفرط بعد از انجام کارهای معمولی مثل جارو زدن خانه یا مواردی ا ز این قبیل ممکن است به دلیل نوعی ناراحتی قلبی باشد. اما این بدان معنا نیست که هربار خمیازه کشیدید نگران شوید که شاید مبتلا به بیماری قلبی هستید . د راکثر مواقع خستگی نشان اولیه بیماری قلبی نیست بلکه ارتباط با چیزهای دیگر دارد . در عین حال بیماری های قلبی سردسته علل مرگ در زنان است و لذا توجه به آن ضرورت دارد. بنابراین اگر خستگی به دنبال هر فعالیت بروز کرد بهتر است برای آزمایشات قلبی به پزشک مراجعه کنید . اگر خستگی شما مربوط به فعالیت قلب شما بود داروها و تولیداتی وجود دارد که در این زمینه به شما کمک کند و احساس خستگی شما را رفع نمود ه و انرژی شما را احیا کند.


---------------

 

صبر و طاقت شما تمام شده است؟

غلبه بر فشار های روحی ممکن است

به نظر می‌رسد که ما در جامعه خود وارونه عمل می‌کنیم. ما میل داریم دنبال افرادی بگردیم که از فشار روحی شدید رنج می‌برند. کسانی که می‌توانند از عهده خروارها فشار روحی بر آیند و آن‌هایی که تحت فشار زیادی هستند. وقتی که کسی می‌گوید: من واقعاً سخت مشغول کار بوده‌ام یا واقعاً تحت فشار روحی هستم می‌آموزیم که آن‌ها را ستایش کنیم و حتی از رفتار آن‌ها پیروی کنیم. ما در حرفه خود به عنوان مشاور بیماران فشار روحی تقریباً هر روز جملات غرور آفرینی می‌شنویم تحمل ما در برابر فشار روحی بسیار بالاست. شاید تعجب آور نباشد که وقتی این افراد افسرده برای بار اول به مطب می‌آیند، آنچه که بیشتر به آن امیدوارند، دستیابی به راهبردهایی جهت افزایش توان تحمل در برابر فشار روحی است تا بتوانند فشار را بیشتر تحمل کنند!خوشبختانه، ما در محیط عاطفی خود یک قانون غیر قابل تجاوز داریم که چیزی شبیه این است:
میزان فشار روحی کنونی ما دقیقاً به اندازه تحمل ما در برابر فشار روحی خواهد بود.
شما متوجه افرادی خواهید شد که می‌گویند من می‌توانم از عهده مقدار زیادی فشار روحی برآیم. این افراد همیشه زیر فشار روحی شدید خواهند بود! بنابراین، اگر به مردم آموزش دهید که تحمل خود را در برابر فشار روحی افزایش دهند، این همان چیزی است که پیش خواهد آمد. آن‌ها حتی آشفتگی و مسؤولیت بیشتری را خواهند پذیرفت تا دوباره میزان خارجی فشار روحی آن‌ها با میزان تحملشان بخواند. معمولاً آگاه کردن شخص افسرده از دیوانگی خود مستلزم نوعی بحران است، همسر او را ترک می‌کند، برای تندرستی او مشکلی پیش می‌آید، اعتیادی جدی زندگی آن‌ها را فرا می‌گیرد، چیزی اتفاق می‌افتد که آن‌ها را به یافتن راهبردی جدید به تکاپو وا می‌دارد. ممکن است عجیب به نظر برسد، اما اگر در کارگاه مدیریت میانگین فشار روحی شرکت کردید، آنچه که احتمالاً یاد می‌گیرید افزایش تحمل در برابر فشار روحی است. به نظر می‌رسد که حتی مشاوران بیماران فشار روحی هم افسرده هستند!
آنچه که برای شروع کار لازم دارید آن است که پیش از این که فشار روحی تان از کنترل خارج شود متوجه آن شوید. وقتی که احساس می‌کنید مغزتان با سرعت بیش از حد حرکت می‌کند، وقت آن رسیده است که کوتاه بیایید و کنترل خود را دوباره به دست آورید. وقتی که برنامه هایتان از کنترل خارج می‌شود، نشانه آن است که وقت کاهش سرعت و ارزیابی مجدد چیزهای مهم فرا رسیده است، نه این که به آنچه در فهرست برنامه است فشار آورید. وقتی که احساس می‌کنید کنترل خود را از دست داده اید و از آنچه که باید انجام دهید بیزار هستید، به جای آن که آستین هایتان را بالا بزنید و به کار بپردازید، راهبرد بهتر آن است که:
استراحت کنید، چند نفس عمیق بکشید و به پیاده روی کوتاهی بروید.
وقتی که تحت فشار روحی بیش از حد هستید و مچ خود را می‌گیرید- در مراحل نخستین، پیش از آن که از کنترل خارج شود- خواهید فهمید که فشار روحی شما مانند گلوله برفی ضرب المثل ماست که از بالای تپه به پایین می‌غلتد. هنگامی که گلوله برفی هنوز کوچک است قابل اداره کردن بوده و کنترل آن آسان است، اما وقتی که سرعت و قدرت می‌گیرد بازداشتن آن از حرکت، اگر غیر ممکن نباشد، مشکل است.
لازم نیست نگران این مسأله باشید که از عهده انجام همه کارهای بر نخواهید آمد.
و قتی که مغزتان عاری از فشار و آرام است و میزان فشار روحی تان کاهش یافته است، کار آمدتر خواهید شد و تفریح و سرگرمی بیشتری خواهید داشت.
همین طور که تحمل خود را در برابر فشار روحی کاهش می‌دهید، خواهید فهمید که فشار روحی بسیار کمتری هست که کنترل کنید و همچنین برای کنترل فشار روحی باقی مانده به افکار خلاق کمتری نیاز دارید

/ 0 نظر / 28 بازدید