خود آگاهی

  • •          عزت نفس پایین یکی از عوامل خطر آفرین مصرف مواد است.
  • •          افراد می توانند،  عزت نفس را افزایش دهند.
  • •          برای بهبود عزت نفس افراد باید کارهایی که احساسات خوب برایشان بوجود می آورد را در زندگی شان بیشتر انجام دهند.
    عزت نفس و تاب آوری
  • •          تاب آوری (resilience) به فرایند بازگشت فرد به کارکرد طبیعی پس از یک رویداد استرس زا یا تجربه پر استرس اطلاق می گردد. افراد تاب آور چهار خصیصه اصلی دارند:

–        کفایت اجتماعی

–        مهارت های حل مسئله

–        خود مختاری

–        هدفمندی و خوش بینی به آینده

سه عامل محیطی موثر در رشد تاب آوری

  1. روابط حمایت گر و توام با وجود شبکه ای از افراد که از همدیگر حمایت می کنند
  2. معیارها و انتظارات  معقول  و بالا ی خانواده و محیط اجتماعی فرددر مورد رفتار او 
  3. امکان مشارکت در فعالیتهای اجتماعی

مهارتخود آگاهی شامل موارد زیر است

  • •          مهارتخود ارزیابی
  • •          شناسایی نقاط قوت و ضعف خود
  • •          مهارتتفکر مثبت
  • •          مهارتایجاد خود انگاره مثبت

ویژگی های افراد خود آگاه

  1. خصوصیات مثبت و توانایی و استعدادهای خود را می شناسند و به آنها افتخارمی کنند.
  2. خصوصیات منفی و نقاط ضعف خود را می شناسند ، می پذیرند و در جهت اصلاح آنها تلاش می کنند.
  3. موفقیتها و شکستهای خود را می شناسند، به موفقیت هایشان افتخار می کنند و از شکست هایشان درس می گیرند.
  4. به خود و دیگران احترام می گذارند.
  5. برای رسیدن به اهداف خود تلاش می کنند.
  6. مسئولیت اعمال و رفتار خود را می پذیرند.

مولفه های خود آگاهی

  • •          شناخت احساسات و خود پنداره
  • •          عزت نفس واحساس ارزشمندی
  • •          هویت و هویت یابی

فواید  خودآگاهی

خودآگاهی به ما کمک می کند:

  • •          احساسات خود را شناسایی کنیم ،از آنها آگاه شده و این احساسات را کنترل کنیم.
  • •          از نقاط ضعف و نقاط قوت خود آگاه شویم و با تکیه بر نقاط قوت ،نقاط ضعف خود را کاهش دهیم.
  • •          از  نیازهای خود آگاه شویم و از مسیرهای سالم به رفع نیازهای خود بپردازیم. با شناخت نیازها خود می توانیم راه و روش بهتری برای مقابله با نیازهای خود بیابیم.
  • •          اهداف واقع بینانه ای برای زندگی خودتعیین کنیم . به این ترتیب ازدنبالکردن اهداف بسیارایدهآل ،  تخیلی و کمال گرایانه  دوری گزینیم.
  • •          بتوانیم از ملاک های ارزشمندی آگاه شده و ارزش خود را در زندگی بیابیم. به این ترتیب ، از دنبال کردن ارزش های کاذب خودداری نموده وبا رضایت و آرامش بیشتری زندگی کنیم.
  • •           فرآیند هویت یابی خود را به طور سالمی به انجام برسانیم. دست یابی و کسب یک هویت سالم باعث می شود زندگی بزرگسالی بر پایه های محکم و قوی بنا شود.

شناسایی و کنترل احساسات

  • •          یکی از مهمترین اجزای مهارت خود آگاهی ،شناخت احساسات است.
  • •          ناتوانی در شناخت احساسات مشکل شایعی است.ناآگاهی از احساسات خود باعث می شود این افراد در زندگی خود  دچار مشکل شوند .

خود پنداره

  • •          احساسی که هر کس درباره خود دارد، نقش مهمی در سلامت روانی او دارد.
  • •          به احساسی که هر فرد درباره خود دارد،خود پنداره می گویند.
  • •           خود پنداره یعنی اینکه ما خودمان را چگونه می بینیم ، یعنی تصویر یا برداشتی که هر کس از خودش دارد.
  • •          طرز برداشت ما از خودمان تا حد زیادی به وسیله تجارب گذشته ما ،(موفقیت ها و شکست های ما)و آنچه دیگران درباره ما فکر می کنند، شکل می گیرد.
  • •          احساسی که هر کس درباره خود دارد، نقش مهمی در سلامت روانی او دارد.
  • •          به احساسی که هر فرد درباره خود دارد،خود پنداره می گویند.
  • •           خود پنداره یعنی اینکه ما خودمان را چگونه می بینیم ، یعنی تصویر یا برداشتی که هر کس از خودش دارد.
  • •          طرز برداشت ما از خودمان تا حد زیادی به وسیله تجارب گذشته ما ،(موفقیت ها و شکست های ما)و آنچه دیگران درباره ما فکر می کنند، شکل می گیرد.

اهمیت خود پنداره

  • •          برداشتی که هر کس از خودش دارد بر رفتار و عمل او تاثیر می گذارد. انسان ها معمولا آنگونه عمل می کنند که فکر می کنند هستند.
  • •          خود پنداره براحساس ما از خودمان نیز تاثیرمیگذارد. کسانی که احساس خوبی درباره خودشان دارند در مقایسه با کسانی که نگرش منفی  به دیگران دارند، از اعتماد به نفس و رضایت بیشتری برخوردارند ، افراد موفق تری هستند ، و کمتر احتمال دارد که به سراغ سیگار ، مواد و سایر رفتارهای پرخطر بروند.

چگونه می توان خود پنداره را اصلاح کرد

هیچگاه پس از یک یا دو تجربه بد از خودتان خود پنداره منفی نسازید. اوضاع را بررسی کنید . به هر اندازه که می توانید به طور واقع بینانه تر به خود نگاه کنید و نقاط قوت و ضعف خود را بشناسید. سعی کنید نقاط ضعف را اصلاح کنید . شما با تعیین اهداف خاص و رسیدن به آنها می توانید خود پنداره خود را تغییر دهید.

سوالات

  1. فکر می کنید مهمترین پیشرفت و دستاورد شما تاکنون چه بوده است؟
  2. کدام ویژگی  خانواده ی خود را بیشتر می پسندید؟
  3. با ارزشترین چیز در زندگی شما چیست؟
  4. سه چیزی که فکر می کنید در آنها توانایی دارید کدامند؟
  5. دوست دارید چه چیزی را در خودتان تقویت کنید؟
  6. فکر می کنید همکلاسی ها یا همکارانتان چه چیزی را بیش از همه در شما  می پسندند؟


موقعیت ها

  1. به دلیل مصرف مواد از کار برکنار شده اید.
  2. در یک درسی نمره بدی گرفته اید و دوست تان به شما می گوید که تنبل و بی استعداد هستید.
  3. از فردی می خواهید با شما دوست شود ولی او جواب رد می دهد
  4. روز اول دانشگاه است وارد دانشکده می شوید ولی کسی را نمی شناسید.
  5. برای خرید سیگار/ مواد یا الکل از خانواده خود پول دزدیده اید.
  6. شریک زندگی شما متوجه می شود که شما مواد مصرف می کنید.
  7. شریک زندگیتان به دلیل مشروب خواری زیاد شما را ترک می کند.
  8. در کاری موفق شده اید.

 

 

/ 1 نظر / 17 بازدید